Egzamin na prawo jazdy


Są tacy, którzy zdają go za pierwszym razem, ale są i też ci, których cierpliwość zostaje wystawiona na większą próbę. O czym mowa? O egzaminie na prawo jazdy. Podpowiadamy jak się przygotować i zachować zimną krew, by zdać za pierwszym podejściem.

Jak wygląda egzamin?
Egzamin składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.

Część teoretyczna:
Ta część egzaminu ma na celu sprawdzenie znajomości przepisów ruchu drogowego, techniki kierowania pojazdem, kontroli i obsługi pojazdu oraz zasad udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej.

Egzamin jest przeprowadzany w formie elektronicznej przy użyciu specjalnej klawiatury. Polega on na wskazaniu wszystkich prawidłowych odpowiedzi na losowo wyświetlane pytania. Spośród trzech możliwych odpowiedzi (A,B,C), prawidłowa może być jedna, dwie lub wszystkie trzy opcje.  Egzamin trwa 25 minut i składa się z 18 pytań, z których, by wynik był pozytywny, należy prawidłowo odpowiedzieć na minimum 16. Pominięcie chociaż jednej z prawidłowych odpowiedzi  uznaje się za błąd. Wynik egzaminu teoretycznego jest ważny przez 6 miesięcy.

Nie ucz się testów na pamięć. Najlepszą metodą jest poznanie przepisów i ich zrozumienie. Potem rozwiązuj regularnie testy. Jeśli bezbłędnie rozwiążesz przynajmniej kilka z nich pod rząd, możesz czuć się pewnie i spokojnie podejść do egzaminu.

Część praktyczna:
Egzamin praktyczny to „wyższa szkoła jazdy“. Aby do niego przystąpić, należy wcześniej zdać egzamin teoretyczny. Przy ustalaniu terminu egzaminu weź pod uwagę dzień tygodnia i godzinę. Statystyki wskazują, że najlepiej zdawać w sobotę wczesnym rankiem. Jest wtedy mniejszy ruch na drogach, a egzaminatorzy podobno bardziej wyrozumiali.  Podstawą są oczywiście umiejętności, a więc przed egzaminem ćwicz jak najwięcej. Im pewniej będziesz czuć się za kierownicą, tym większe twoje szanse na pozytywny wynik. Pamiętaj, że nawet jeśli w czasie nauki jazda idzie ci jak po maśle, podczas egzaminu z pewnością nie obejdzie się bez stresu. Staraj się jednak nad nim zapanować. A jeśli jesteś wyjątkowym nerwusem, to przed egzaminem wypij filiżankę herbaty z melisy.

Egzamin praktyczny składa się z dwóch etapów. Jeden odbywa się na placu manewrowym a drugi w ruchu miejskim.

Egzamin na placu manewrowym obejmuje następujące zadania: przygotowanie do jazdy, sprawdzenie podstawowych elementów pojazdu bezpośrednio odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy, ruszanie z miejsca i jazda pasem do przodu i do tyłu, oraz ruszanie z miejsca na wzniesieniu.
Po zdaniu tej części egzaminu praktycznego sprawdzana będzie twoja umiejętność jazdy w ruchu miejskim, zgodnie z przepisami ruchu drogowego.

Tabele zadań egzaminacyjnych dostępne są na stronach WORD-ów i obejmują m.in: wjazd na drogę z obiektu przydrożnego, jazda drogami jedno i dwukierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, przejazd przez skrzyżowania różnego typu, wykonanie manewru zmiany pasa ruchu oraz parkowania prostopadłego, skośnego lub równoległego w miejscu wskazanym przez egzaminatora, a także wykonanie manewru zawracania.

Przy ocenianiu kwalifikacji osoby zdającej, egzaminator zwraca szczególną uwagę na sposób wykonywania manewrów na drodze, zachowanie wobec innych uczestników ruchu drogowego, umiejętność oceny potencjalnych lub rzeczywistych zagrożeń na drodze, skuteczność reagowania w przypadku powstania zagrożenia, dynamikę i kulturę jazdy oraz sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem.

Ze statystyk wynika, że do najczęściej popełnianych przez kandydatów na kierowców błędów, w tej części egzaminu, należą nieprzestrzeganie zasad pierwszeństwa przejazdu, nieustąpienie pierwszeństwa pieszym znajdującym się na oznaczonych przejściach dla pieszych oraz nieprzestrzeganie sygnałów nadawanych przez sygnalizatory. (Dane: WORD w Częstochowie)


Uwaga zmiany!
Nie sposób w tym miejscu nie poruszyć tematu zmian w przeprowadzaniu egzaminów na prawo jazdy, które miały zostać wprowadzone już w lutym br. Termin ten jednak został przesunięty na 19 stycznia 2013. Oznacza to, że to ostatni dzwonek, by egzamin zdać na dotychczasowych zasadach.

A zmiany będą spore. Okazuje się, że prawo jazdy będzie trudniej zdobyć i łatwiej stracić. W przypadku egzaminu teoretycznego można mówić o prawdziwej rewolucji. Zmiany dotyczyć będą głównie bazy pytań, która, w przeciwieństwie do obecnej, będzie większa i utajniona. Kandydaci na kierowców poznają pytania dopiero podczas egzaminu. Ponadto zmieni się nieco forma egzaminu. Nie będzie to już test wielokrotnego wyboru, jak ma to miejsce teraz. Według nowych zasad tylko jedna odpowiedź będzie poprawna, a po jej zaznaczeniu nie będzie już możliwa zmiana. Ma to odzwierciedlać sytuację na drodze, gdzie musimy ponosić konsekwencje swoich decyzji.
Zmiany dotyczyć będą także egzaminu praktycznego. Najważniejszą z nich jest sposób oceny kandydata. Wprowadzony ma zostać system punktów ujemnych, które otrzymywać będzie kandydat za każdy popełniony błąd. Przekroczenie określonej liczby punktów oznaczać będzie wynik negatywny.

Dodatkowo nowa ustawa zakłada także obowiązkowe szkolenia dla świeżo upieczonych kierowców, w których mieliby uczestniczyć w okresie od 4 do 8 miesięcy od uzyskania prawa jazdy. Podczas tego szkolenia kierowca pozna m.in zachowanie samochodu w poślizgu. Ponadto w okresie do 2 lat po otrzymaniu prawa jazdy, łatwiej będzie je stracić. Jeśli w tym czasie kierowca popełni trzy wykroczenia, prawo jazdy zostanie mu odebrane.

Jak widać lżej z egzaminem nie będzie, więc może to kolejny powód, by na zrobienie prawa jazdy zdecydować się jeszcze w tym roku…

Basia
fot. stock.xchng

Komentarze

  1. powinnam się zdecydować...ale bardzo ciężko mi się zmusić...może po wakacjach;)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja walcze od lipca ubieglego roku, moze do stycznia zdam w koncu ;D

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo przydatne informacje :-) Kto myśli o zostaniu kierowcą niechaj nie odwleka nauki dłużej :-)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Spam usuwamy, prosimy o komentarz na temat artykułu :)