Od momentu, gdy stajemy się rodzicami, następuje pewne przewartościowanie: nawet największe sukcesy, awans, udane przedsięwzięcie i zrealizowane marzenia mniej cieszą, jeżeli nasze pociechy mają problemy, nie odnajdują się w grupie równieśników, nie zyskują spodziewanych efektów w szkole. Zadajemy sobie pytanie, czemu się tak dzieje, próbujemy motywować dziecko, obiecujemy nagrody, straszymy karą czy konsekwencjami - strategie są różne, ale cel jeden - chcemy, by nauka nie sprawiała problemów, by pociechy miały jak najlepsze wyniki, zdobyły dobre wykształcenie i osiągnęły życiowy sukces. A to wcale nie jest tak proste, ba - autor książki przekonuje, że dobre oceny (często nie do końca mające potwierdzenie w rzeczywistym stanie wiedzy) nie są gwarantem spektakularnej przyszłości.
Co sprawia, że dziecko wyrasta na szczęśliwą osobę, która odnosi sukces? Nasze domysły są zapewne rozmaite, niekoniecznie trafne. Może się wydawać, że wysokie IQ to klucz do zdobycia atrakcyjnego zawodu, a dobra, renomowana szkoła pozwala osiągnąć nawet bardzo ambitny cel. Paul Tough nie opiera się na domysłach czy domniemaniach - w pisanej przez trzy lata książce zawarł wyniki swoich obserwacji, korzystał z badań specjalistów od wychowania, edukacji, opieki zdrowotnej.
Temat, który go zainteresował, to wpływ rodziny i oddziaływanie szkoły na dzieci. Autor analizuje, jak nasze codzienne reakcje mogą zmienić przyszłość najmłodszych. Kwestia ta zainteresowała badaczy już dość dawno temu. Z ich obserwacji wynika, że już od pierwszych chwil życia kształtujemy dziecko, a nasze działania mają odzwierciedlenie w jego dalszych losach, w pomyślnej czy też wprost przeciwnie przyszłości. Jak się okazuje, niezwykle istotne jest zachowanie rodziców, gdy dziecko znajduje się w stresującej sytuacji. Dzięki odpowiednim reakcjom możemy kształtować pewność siebie, otwartość, ciekawość świata.
Sprawdza się też przekonanie, że umiejętność nawiązywania relacji i adekwatnego reagowania w różnych sytuacjach to ważne umiejętności, warto je rozwijać i pielęgnować. Dzięki własnym doświadczeniom oraz współpracy z reformatorami, którym na sercu leży zmiana systemu edukacji w taki sposób, by nie tylko najbogatsi mogli pomyślnie kończyć studia, Paul Tough formułuje istotne spostrzeżenie dotyczące warunków osiągnięcia życiowego sukcesu. Przywołuje pięć istotnych cech pozwalających nawet osobom pochodzącym z mniej uprzywilejowanych środowisk na zdobycie tytułu licencjata czy magistra. Sumienność i wytrwałość, odporność i konsekwencja, a także optymizm - to dzięki nim rozpoczynający kolejny poziom edukacji absolwent szkoły średniej może wyrównać braki, przetrwać - w nowym miejscu, w nowych realiach, doprowadzić podjęte wyzwanie do końca.
Wnikliwe ujęcie tematu, szeroko zakrojone badania, przywołanie przeróżnych przedsięwzięć natury wychowawczej i edukacyjnej dowodzą, że charakter młodych osób można kształtować i jest to działanie skuteczne, warto uświadomić sobie tylko, w jakim kierunku działać. Przykłady młodych osób, które przezwyciężyły ograniczenia związane ze środowiskiem, pochodzeniem przekonują, że jest to możliwe - a efekty właściwie podjętych działań procentują.
Polecam
Katarzyna
"Jak dzieci osiągają sukces. Nauka siły woli i ciekawości świata"
Autor: Paul Tough
Tłumacz: Anna Nowak
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Oprawa: broszurowa
Liczba stron: 336
Format: 14 x 19,7 cm
ISBN: 978-83-10-12512-5
Dzieci budują poczucie własnej wartości już w dzieciństwie. Dużo zależy tu od rodziców oczywiście. A to czy osiągną sukces w przyszłości zależy od tego jaką drogę zawodową także obiorą.
OdpowiedzUsuń