Największym problemem wychowawczym jest to, że dzieci wiernie naśladują dorosłych nie tylko w tym co dobre, ale także w tym co złe. Do tego niestabilność emocjonalna, nieumiejętność radzenia sobie z emocjami - i mamy dzieci z trudnymi zachowaniami. Wychowując dziecko przejawiające trudne zachowania, należy poświęcić mu bardzo wiele uwagi, energii, własnego zaangażowania i przekazywać niezliczoną ilość dobrych uczuć. Dorosły często musi zmienić sposób myślenia i funkcjonowania.
Niniejsza książka przedstawia sposoby pracy nad trudnymi zachowaniami dziecka jako terapię behawioralną. Celem działań w terapii behawioralnej jest przede wszystkim modyfikowanie aktualnie występujących objawów czy niepożądanych problemowych zachowań. Chcąc zmieniać niewłaściwe zachowania małego człowieka zaczynamy od wzmocnień pozytywnych: okazywanie zainteresowania, chwalenie, nagradzanie. Potem przechodzimy do wydawania poleceń, ustalania zasad i wyciągania konsekwencji. Świadomie chwaląc i świadomie wyciągając konsekwencje po złamaniu zasad, znacząco wpływamy na zachowania naszych dzieci.
Autorzy książki
w bardzo ciekawy i przystępny sposób przedstawiają techniki behawioralne,
którymi warto się posługiwać chcąc dobrze wychowywać dziecko przejawiające
trudne zachowania.
Studiując lekturę „Sposób na trudne dziecko” w szczególny
sposób zwróciłam uwagę na zasady i konsekwencje. Bardzo spodobała mi się zasada
znana od wielu lat, a tu nazwana zasadą Premacka albo zasadą babuni. A brzmi
ona następująco:
„Przyjemność przed nauką czyni naukę karą; za to przyjemność
po nauce czyni naukę czynnością zyskowną”.
Jest to prosta zasada zapobiegająca wystąpieniu trudnego
zachowania, jednak nie zawsze przestrzegana przez dorosłych. W pracy z trudnymi
dziećmi, szczególnie z tymi przejawiającymi zachowania opozycyjne ważnym jest
wprowadzenie zasad do wzajemnego przestrzegania. Na początek wprowadzamy jedną
zasadę naraz, następnie dodajemy tylko tyle, o ilu wszyscy będą mogli pamiętać.
Zazwyczaj do 6 zasad. Zasady mają być stałe, nie mogą być reakcją na aktualnie zaistniały kłopot. Autorzy proponują negocjowanie zasad z nastolatkami, ale także ustalenie listy
zasad niepodlegających negocjacji.
Czytając książkę nabiera się przekonania, że zasady są nieodzownym elementem wychowania. Potrzebuje je każdy bez względu na wiek. Porządkują one świat, mówią, co należy robić, dają poczucie bezpieczeństwa. Wynikiem nieprzestrzegania zasad, bądź ich łamania, powinny być bezwzględnie stosowane ustalone wcześniej konsekwencje. Konsekwencje mają być działaniami zaplanowanymi, niezależnymi od nastroju, a więc również złości dorosłego. Konsekwencja powinna być mierzalna – mieć określoną wielkość czy czas trwania (początek i koniec). Konsekwencje wymagają od dorosłego dużego zaangażowania, opanowania i stanowczości. Dzieci często sprawdzają czy rodzicowi starczy cierpliwości do bycia konsekwentnym, a potem z czasem same oczekują przy niewywiązywaniu się z umów konsekwencji swych działań. Na koniec dużą objętość książki zajmują praktyczne przykłady do codziennego stosowania w pracy z dziećmi o trudnych i niepożądanych zachowaniach.
Po przeczytaniu
tej popularnonaukowej lektury nabrałam przekonania, że praca z trudnym
dzieckiem przy odpowiednim podejściu przynosi oczekiwane rezultaty i wiele
satysfakcji. Ważne by nie pozostawać bezradnym, a właściwie spoglądać na
zachowanie dzieci, wymyślać nowe, czasem zaskakujące sposoby postępowania i
doprowadzać do oczekiwanych zmian w zachowaniu.
Autor: Artur Kołakowski, Agnieszka Pisula
Wydawnictwo: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Rok wydania: 2011
Okładka: broszurowa
Liczba stron: 360
Format: B5
Rok wydania: 2011
Okładka: broszurowa
Liczba stron: 360
Format: B5
Komentarze
Prześlij komentarz
Spam usuwamy, prosimy o komentarz na temat artykułu :)